روز جهانی کتاب کودک 2 آوریل (برابر با ۱۴ فروردین) به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن (Hans Christian Andersen) نویسنده داستان‌های کودکان نامگذاری شده‌است.

روز جهانی کتاب کودک فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است. متأسفانه ما در کشور از این فرصت‌ها و بهانه‌ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان بهره‌گیری چندانی نمی‌کنیم. انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه می باشد. در این مسیر، توجه به ماندگاری تربیت در کودکان و جاودانگی هر آنچه در کودکی در ذهن انسان نقش می بندد بسیار مهم است. همان گونه که در روایتی از امام علی ( ع ) آمده است: اَلعِلمُ فِی الصِّغَرِ کَالنَّقشِ فِی الحَجَرِ؛ (آموختن) دانش در کودکی مانند نقش زدن بر سنگ است (که ماندگار می ماند) (کراجکی، محمد، کنز الفوائد، ج 1، ص 319).

اما براستی چگونه می توان فرهنگ کتابخوانی را به طور خاص در میان کودکان برای تضمین زندگی آینده آنان به صورت زیربنایی بنا نهاد؟ اصلاً در برنامه های کلان کشور این اصل برای کودکان لحاظ شده است؟ چرا به‌رغم تمام نگرانی‌ها و تلا‌ش‌ها برای اینکه کتاب‌های کودک حاوی پیام‌های اخلاقی باشند؛ نتوانسته‌ایم علاقه کودک را به سمت کتاب جذب کنیم؟ چرا نتوانسته‌ایم کودکانی تربیت کنیم که نه تنها در بچگی که در بزرگسالی هم کتابخوان شوند؟ واقعیت این است که حوزه کتاب کودک در رسالت اصلی خود موفق نبوده است و می‌بینیم که قشر کتابخوان نسبت به گذشته نه تنها بیشتر نشده که شاهد سیر نزولی آن هستیم.

به نظر می رسد اگر در دوران تحصیلات تکمیلی موضوعی برای مقاله یا پایان نامه نمی توانیم بیابیم، آسیب و علتش را باید در همین بی توجهی به مقوله مطالعه و خو گرفتن با کتاب در سنین کودکی یافت؛ زیرا مطالعه کردن را به ما یاد نداده اند یا یاد نگرفته ایم و وقتی مطالعه نداشته باشیم نمی توانیم به محیط پیرامونی نگاه علمی داشته باشیم و این سبب می شود تا چشم مسئله یاب افراد بسته بماند و پرسشی در ذهن شکل نگیرد و وقتی پرسشی نباشد می خواهیم به چه چیزی پاسخ علمی دهیم که نام پایان نامه یا مقاله علمی بر آن نهند. پس برنامه ریزی برای مطالعه کودکان را جدی بگیریم تا در آینده بتوانیم کارهای علمی بزرگ انجام دهیم.

لینک مقاله ای درباره «فعالیت های انگیزشی مطالعه در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» را در این قسمت قرار می دهیم تا با مطالعه آن، به ضرورت برنامه ریزی برای مطالعه کودک و نوجوان بیشتر پی ببریم:

فعالیت های انگیزشی مطالعه در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان