امام حسن، پیروزساز حقیقت مغلوب بر فریب غالب

هنگامی که امام حسن به خلافت رسید، سالها بود که معاویه بر شام ولایت داشت. وی که از جنگ صفین به علت حیله های عمروعاص شکست ناخورده بازگشته بود، در صدد بر آمد تا از راه حیله انگیزی با امام حسن نیز در افتد و کار را بر امام تباه کند و ارکان امامت و خلافت حق را متزلزل سازد. امام نیز از دسیسه کاری های معاویه آگاه بود.

مرکز حکومت امام حسن در کوفه بود. هنگامی که مردم با او بیعت کردند، کارگزاران خویش را به شهرها فرستاد و برای جنگ با معاویه آماده شد و به فراهم کردن و مجهز ساختن سپاهیان خویش بپرداخت.

معاویه همواره در تضعیف جبهه امام می کوشید و با وعده و وعید و دسیسه و نیرنگ بسیار و صرف کردن اموال عمومی در راه خریدن اشخاص فعالیتی دامنه دار می کرد. او از استقرار حکومت حق و نظام عدل می هراسید، چون چنین نظامی فوری شرّ او را از سر ملت مسلمان دفع می کرد و یک لحظه دست چون او کسی را برای اسراف و قتل و جنایت باز نمی گذاشت. این بود که با همه امکانات خود می کوشید تا قدرت کوفه را متلاشی سازد و از دست فرزند بزرگ علی رهایی یابد.

می دانیم چند تن از خوارج در میان سپاه امام بودند. اینان در ظاهر نسبت به امام حسن ابراز وفاداری می کردند اما در باطن کینه ای سخت در دل داشته و در صدد انتقام بودند. معاویه از این موضوع آگاه بود و از آن بهره برداری نمود و به هر یک از آنان وعده هایی در برابر قتل امام حسن داد.

بدینسان، سست عنصری و بی ثباتی آن مردم کم کم روشن می گشت. از طرف دیگر شیعه در نزدیکی همین اوقات جنگ های جمل و صفین را پشت سر نهاده بود و بسیاری از افراد ثابت قدم و دلاور خویش را از دست داده بود. امام حسن با آگاهی به همه این مقدمات و زمینه های نامساعد، پس از اصرار برخی اصحاب خود صلح پیشنهاد شده از سوی معاویه را با شرایطی پذیرفت. امام در ضمن شروط صلح چنان قرار گذاشت که به گونه ای درگیرانه نه به صورت کناره گیری، مراقب اعمال دستگاه حکومت شام باشد و استیلای بنی امیه را محکوم سازد. اما معاویه پس از استیلای بر امور، نه دین و نه شرف انسانی، هیچ یک را در نظر نیاورد و همه آن شروط را زیر پا نهاد. اینجا بود که پرده ای که او بر ظاهر کارهای خویش آویخته بود، دریده شد و باطن غیر مسلمان حکومت وی روشن گشت و بدین گونه امام حسن موفق شد دشمن و بیگانه ای را که به صورت خودی در آمده بود بشناساند و دشمنی و بیگانگی او را بر ملا سازد.

منبع: حکیمی، محمد رضا، (بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی)، چاپ 16، 1384، قم، دلیل ما. ص 87 ـ 91

فراخوان دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

جشنواره کتابخوانی رضوی برای دهمین دوره آغاز به کار کرده است. علاقه‌مندان به شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۹ خرداد ۱۳۹۹ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به آدرس‌های www.samakpl.ir یا www.razavi.iranpl.ir  برای دریافت فایل کتاب‌ها اقدام نمایند.

تقدیر از برگزیدگان در بخش ملی

برگزیدگان دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو سطح «ملی» و «شهرستانی» معرفی و با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی از آنها تجلیل خواهد شد.

در این سطح ضمن تقبل هزینه ایاب و ذهاب و اسکان افراد برگزیده جهت شرکت در جلسه اختتامیه و دریافت لوح، از ۸ نفر برگزیده در هر رشته (جمعاً ۸۸ نفر) تقدیر می‌شود که به ترتیب در رده سنی «کودک» ۸ برگزیده در بخش نقاشی و ۸ برگزیده در بخش پویش مجازی (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال) و ۸ برگزیده در بخش گروهی (با اهدای ۶ میلیون ریال)، تجلیل می‌شوند. در رده سنی «نوجوان» ۸ برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، ۸ برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، ۸ برگزیده در بخش روزنامه کتاب (با اهدای ۳ میلیون ریال)،  ۸ برگزیده در بخش نقاشی (با اهدای ۳ میلیون ریال) و ۸ برگزیده در بخش فعالیت‌های گروهی (با اهدای ۷ میلیون ریال)، معرفی و تقدیر می‌شوند.

همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» نیز ۸ برگزیده در بخش مکتوب و ۸ برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۳ میلیون ریال)، و ۸ برگزیده در بخش داستانک (با اهدای ۳.۵ میلیون ریال)، تجلیل می‌شوند. لازم به ذکر است که جوایز بخش گروهی به تعداد اعضای گروه ارتباطی ندارد.

همچنین در این جشنواره از هشت خانواده برتر با اهدای لوح سپاس و مبالغ نقدی تجلیل می‌شود که بر این اساس از دو خانواده ۲نفره (با اهدای ۷ میلیون ریال)، دو خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۱۰ میلیون ریال)، دو خانواده ۴ نفره(با اهدای ۱۳ میلیون ریال) و دو خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۱۶ میلیون ریال) تجلیل خواهد شد.

تقدیر از برگزیدگان در بخش شهرستانی

این جشنواره در سطح شهرستانی نیز از ۱۱ نفر برگزیده (به ازای هر رشته یک نفر) به تعداد کتابخانه‌های شهرستان با توجه به میزان شرکت کننده (به ازای هر ۱۰۰ شرکت کننده دارای نمره بالای ۱۵ یک جایزه) تقدیر خواهد کرد که بر این اساس در رده سنی «کودک» یک برگزیده در بخش نقاشی و یک برگزیده در بخش پویش مجازی (با اهدای ۵۰۰ هزار ریال) و یک برگزیده در بخش کار گروهی (با اهدای یک میلیون ریال) تقدیر می‌شوند. در رده سنی «نوجوان» یک برگزیده در بخش مکتوب و یک برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۵۰۰ هزار ریال) و یک برگزیده در بخش نقاشی و یک برگزیده در بخش روزنامه کتاب (با اهدای ۷۵۰ هزار ریال) و یک برگزیده در بخش کار گروهی (با اهدای یک میلیون ریال) مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» نیز یک برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای یک میلیون ریال)، یک برگزیده در بخش داستانک (با اهدای ۲ میلیون ریال) و یک برگزیده در بخش پویش کتابخوان(با اهدای ۱.۵ میلیون ریال)، معرفی و تجلیل می‌شوند. لازم به ذکر است که جوایز بخش گروهی به تعداد اعضای گروه ارتباطی ندارد.

همچنین در این بخش از ۲ خانواده برتر در هر شهرستان (فارغ از تعداد نفرات) با اهدای لوح سپاس، مبالغ نقدی تقدیر می‌شود که بر این اساس، از دو خانواده ۲نفره (با اهدای ۲ میلیون ریال)، دو خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۳ میلیون ریال)، دو خانواده ۴ نفره(با اهدای ۴ میلیون ریال) و دو خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۵ میلیون ریال) تجلیل خواهد شد (https://www.iranpl.ir/news/21878/).

برای دریافت منابع می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

«دریافت منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی»

 

به بهانه زادروز «رهی معیّری»

     سخنوران برجسته ادب فارسی هر کدام در برخی از انواع ادبی دستی توانا داشته اند. به گونه ای که آن نوع ادبی را به شاخص و معیاری برای آثار ادبی دیگر تبدیل کرده اند و آثارشان به عنوان مادر متن مورد توّجه شاعران، نویسندگان و دیگر هنرمندان قرار گرفته است. از جملة این سخنوران بزرگ، از «سعدی شیرازی» ـ استاد مسلّم غزل فارسی ـ می توان نام برد. بسیاری از غزلسرایان در شیوه شاعری خود متأثر از سبک سخن سعدی هستند. یکی از غزلسرایان معاصر که در شیوه سخن پردازی و انتخاب واژگان، ترکیبات، مضمون، محتوا و نوع نگاه بیشتر از دیگران از سعدی متأثر است، «محمّدحسن رهی معیّری» (1347 – 1288) است.

     در همین راستا نوشته ای که پیشتر مطالعه گردید را در دسترس علاقه مندان به شعر و ادب پارسی قرار می دهیم.

     این مقاله سعی دارد کیفیّت تأثیرپذیری رهی معیّری از سعدی در غزل را بر مبنای نظریه «ترامتنیت ژرار ژنت» بررسی و تحلیل کند. این نظریه کلیه روابط یک متن با متون دیگر را بررسی و بیان می کند و کیفیّت تأثیر و تأثر «پیش متن» و «بیش متن» را مشخص و وجوه آن را متمایز می سازد. آنچه از نتایج این گفتار حاصل شده، عبارت است از: چگونگی برخورد رهی با غزل سعدی و استفاده از واژه ها و ترکیبات به شکل صریح و غیر صریح، پردازش مضمون و موضوع، نوع نگاه و برداشت رهی از شعر سعدی در موضوعات متفاوت و کیفیّت تقلید یا تغییر نگاه به مضامین شعری سعدی که به شیوه تحلیلی - توصیفی بر اساس روش کتابخانه ای تنظیم گردیده است.

«بررسی رابطه ترامتنی غزل رهی معیّری با سعدی»

روز ملی خلیج «پارس»

تو فقط مال ما هستی و به نام ما. شناسنامه مایی و به نام ما نوشته شده ای. سَنَدت به نام ما است و زیبایی ات، زیبایی ما. تاریخ هر چه را که از یاد ببرد، «پارس» بودن تو را از یاد نمی برد. تو پارسی، پارسِ پارس؛ مثل سلمان پارسی؛ مثل شاهنامه فردوسی؛ مثل لغت نامه دهخدا. تو یک پارس زیبایی؛ مثل عروسان خوارزم شاه؛ مثل دماوند؛ مثل بیان میر جلال الدین کزّازی. می دانیم که حتی اگر در همه نقشه ها، نام تو عوض شود، در نقشه دل من، در نقشه دل دنیا، در نقشه دل زمان، همان خلیج «پارس» هستی.

 

 

معرفی کتاب توسط مسئول کتابخانه میرزای بختیاری

در راستای طرح فاصله گذاری اجتماعی و به منظور اثرگذاری در مرحله تاب آوری و بازتوانی در روزهای مبارزه با کرونا و در ادامه برنامه های کتابخانه عمومی میرزای بختیاری، مسئول کتابخانه در یک فایل تصویری به معرفی کتاب «چایِ نعنا» پرداخته است که می توانید آن را ببینید:

معرفی کتاب: «چای نعنا»

 

 

مسئلت عشق در زیباترین قطعه زمان

رمضان، مسئلت عشق است در نازترین و ناب ترین قطعه زمان. ماهی که باید با پای سلوک زیر باران سخاوتمندانه حضور به حیاط خلوت ملکوت رفت و با حضرت عشق در زیر باران اشراق قدم زد و با او به نجیب ترین قطعه های ناپیموده سفر کرد. فصلی که باید قبای عاشقی بر تن کرد و به سمت قریه های بلوغ به انتهای حضور شتافت و بر بام اشراق، ستاره های تمنا را چید و در ترنّم باران عطر سیب و تلاوت «أ مَن یُجیب» غسل عزیمت نمود و دو رکعت نماز حضور برای رسیدن به بلوغ به جای آورد.

رمضان فرصتی است تا حقیقت بر ما جاری شود و ما در حقیقت ظهور کنیم؛ شکوه سحرش را بفهمیم و در شب هایش به میهمانی اهالی آسمان برویم، مجالی برای تلاوت جوشن، تراویدن و زلال شدن، جاری شدن و سرشار شدن. فرصتی است تا همه واژه های ناب خلقت را به شب شعری ببریم که در افق ملکوت، قدر، سحر، نیایش، حضور، پرهیز، تکلیف و ظهور تکلم کنند.

رمضان فصلی است در انتهای حضور که اهل آسمان هبوط می کنند و با آسمانی ترین مردان اهل زمین دل به مهر مفاتیح می دهند و عشق جوشن را در خوشبوترین لحظه های حیات در جان خویش جاری می سازند. امکانی است برای مکالمه با ملکوت در کوچه باغ های آبی نیایش و مجالی برای نو شدن، دیگر شدن، پریدن، اوج گرفتن و در خور آسمانی شدن، قرصتی که در همه معانی زیبای خلقت جاری شویم.

روز جهانی «کتاب»

روز جهانی کتاب یک رویداد سالانه است که در 23 آپریل، برگزار می‌شود. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده‌است. در سال ۱۹۹5یونسکو تصمیم گرفت که روز جهانی کتاب و حق نشر در این روز جشن گرفته شود. این روز همچنین مصادف با سالگرد در گذشت ویلیام شکسپیر و سروانتس است.

ایده اعلام این روز به عنوان روز جهانی کتاب و حق مؤلف اولین بار در کاتالونیا نشأت گرفت. آنجا در روز 23 آوریل، روز سن ژورژ، به ازای هر کتاب که فروخته می‌شود یک شاخه گل رز، به خریدار کتاب هدیه داده می‌شود. موفقیت روز جهانی کتاب براستی بیش از هر چیز، به حمایت کلیه گروه‌های ذی‌نفع از این روز بستگی دارد. این گروه‌ها عبارت‌اند از: نویسندگان، ناشران، معلمان، کتابداران، مؤسسات خصوصی و دولتی، سازمان‌های غیردولتی بشردوستانه و رسانه‌های عمومی. بسیج و دور هم جمع‌کردن گروه‌های ذی‌نفع در هر کشور، از مسئولیت‌های کمیسیون‌های ملی یونسکو، کلوپ‌های یونسکو، مراکز و انجمن‌ها، کتابخانه‌ها و مدارس مرتبط با یونسکو و تمام کسانی است که مایل‌اند در این روز جهانی بزرگداشت کتاب‌ها و نویسنده‌ها، با هم و در کنار هم فعالیت کنند.

به بهانه این روز، متن رمان «دل سگ» در زیر برای مطالعه قرار داده می شود:

رمان «دل سگ»